Sänka studiebidraget?

För ett tag sedan läste jag några bidrag ur expressens kröniketävling, och ett av dem gjorde mig arg. Riktigt arg.
Personen menar att studiebidraget ska sänkas eftersom ungdomar är giriga och köper märkeskläder för hela studiebidraget. Fel!
Hon menar också att man alltid har lite pengar kvar bara man tänker lite. Även det, fel!
Jag skulle gissa på att hon själv bor hemma hos föräldrarna och varken betalar mat eller hyra, kanske får hon även lite pengar av sina föräldrar, och har därför ingen förståelse för alla de elever som faktiskt flyttar till annan ort för att studera.
I höst kommer jag att ha cirka 2600 kronor (studiebidraget och inackorderingstillägg) och hyran jag ska betala ligger på 3000. Inga märkeskläder till mig alltså.
Eftersom studiebidraget nu ska gå till studierelaterat material så tippar jag på att hon skulle tycka att pengarna inte alls ska gå till hyran. Men vet du vad? Om jag inte betalar hyran kan jag inte gå till skolan över huvudtaget. Så det så.
Visst kan man skaffa sig ett arbete och jobba några timmar i veckan, det tycker jag med, men varför i helvete sänka studiebidraget?
Om du nu lider så väldigt av att ha lite pengar kvar i slutet av månaden kan du väl skänka de slantarna någonstans. Kanske till bättre skolmat och skolhälsovård som hon verkar tycka fungerar så fantastiskt dåligt i Sverige?
Var glad för de extra hundralapparna.

Nej, rösta på Fridah istället (om det fortfarande går att rösta?)!


Kommentarer
Postat av: emelie

svar: aaah, tack så mycket :D

2008-06-27 @ 15:36:06
URL: http://emeliewallins.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0